Nästan varje dag har vi cyklat runt i omgivningarna på de fina cykelbanorna och har
sett det mesta av Alameda.
Vi har också besökt San Francisco några gånger till. Har åkt med Cable car, backe upp
och backe ner. Av 23 linjer återstår idag tre och det är dom sista som finns kvar i världen,
som drivs manuellt. Vagnarna är också det enda mobila nationalmonumentet i världen.

China Town i San Francisco är den största utanför Asien.

I en park var det några som utövade Falun Gong (kallas också Falun Dafa). I många
gathörn delades det ut foldrar med information om situationen i Kina, för dem som
utövar Falun Gong. Dom häktas, torteras, skickas till slavläger eller psykiatriska anstalter,
många dödas och deras organ säljs. Metoden förbjöds av det kinesiska kommunistpartiet
1999. Man förmodar att orsaken till förbudet var, att den dåvarande presidentens Jiang
Zemins position var ifrågasatt och andra tror att  det var rörelsens förmåga att snabbt
samla människor till demonstration.

I ett annat hörn av parken satt och stod det fullt av gubbar och några gummor som
spelade kort om pengar.

På lördagen var det marknad i kvarteret Fisherman´s Warf och det var mycket välbesökt.
Frukterna och grönsakerna var av högsta kvalitet och såldes direkt av odlarna.

Efter marknaden gick vi till Union Square.
Union Square har fått sitt namn för att torget användes som mötesplats, för att stödja
nordstatarna (Union Army) under det amerikanska inbördeskriget.
Idag är det centrum för klädesaffärer, hotell och teatrar runt om i kvarteren.

7 september 2012
Har hyrt bil och på morgonen ställer vi kosan mot Las Vegas.
Åker genom Mojaveöknen, en av USA:s största öknar och som mestadels del ligger högre än 900 meter över havet.

Kommer fram på kvällen och tar in på ett hotell.

Senast vi var här -75 var det en liten håla, nu är det hur stort som helst. Nuförtiden bor
det över 2 miljoner här, mot tidigare ca 200.000 invånare.
Vi är här för att träffa några vänner, som har flyttat hit från olika platser i Kalifornien.
Har en trevlig helg tillsammans med dem och några andra svenskar.
På lördagskvällen uppträdde Frank Sinatra Jr på hotellet och sjöng pappans kända sånger.
Han var lik sin pappa till utseendet, fast lite rundare, men där slutar nog likheterna.Nattetid är Las Vegas upplyst av så mycket utomhusbelysning och neon, att den från
rymden betraktat är den klaraste lysande staden på hela jorden.

10 september 2012
Innan vi far vidare åker vi hem till Solveig för att fika, titta på foton och minnas gamla
tider.
Utefter vägen passerar vi Death Valley, den lägst belägna (86 meter under havet) och
torraste platsen i Nordamerika och den varmaste platsen i världen. Förra gången vi var
här, åkte vi igenom dalen.Vi övernattar i Tonopah. Smeknamn: Queen of the Silver Camps.
Det sägs att en man vid namn Jim Butler letade efter en försvunnen åsna. När han nästa
morgon hittade den, tog han upp en sten för att kasta på djuret, men istället märkte han att stenen var ovanligt tung. Han hade råkat stöta på den näst största silverfyndigheten i
Nevadas historia. Han namngav platsen Tonopah.På natten åskar och regnar det kraftigt.På morgonen när vi ska iväg, har ovädret upphört.
Nästa stopp blir Virginia City och utefter väg 95 stannar vi vid Walker Lake, som är en
naturlig sjö i västra Nevada.

Virginia City är ett av de äldsta samhällena i Nevada. Sägen säger att platsen har fått sitt
namn efter en man som hade smeknamnet “Gamla oskulden” (Old Virginity).
Han kom ursprungligen från staten Virginia, varifrån han hade flytt efter att ha mördat en
man. Det var han som upptäckte den stora silvergruvan Comstock Lode.
Virginia City grundades när gruvan upptäcktes och 20.000 människor bodde här på 1870-talet. Numera bor här ca 800 människor i denna moderna spökstad.
På Red dog saloon har flera förmågor upptäckts, bl.a. Janis Joplin.

Här föddes pseudonymen Mark Twain, när författaren Samuel Clemens arbetade som
reporter på tidningen Territorial Enterprise.

Efter Virginia City kör vi vidare till Lake Tahoe.
Här fick vi höra att ovädret hade dragit vidare till Las Vegas. Massor med regn under en
kort stund, orsakade stora översvämningar och bilarna fastnade i vattenmassorna. Kändes
skönt att vi hunnit iväg.

12 september 2012
Lake Tahoe är väldigt vackert, speciellt vid Emerald Bay och vi kör runt hela sjön. Ena
stunden befinner man sig  i Kalifornien och nästa stund i Nevada.

Mrs Lora Knight byggde ett stort sommarhus (38 rum) här, vilket stod färdigt 1929. Hon
hade blivit imponerad av nordisk arkitektur och lät arkitekten Lennart Palme rita
Vikingsholm. Numera ägs Vikingsholm av staten Kalifornien och är en turistattraktion.

Här finns också många skidanläggningar. En av de större är Squaw Valley, platsen för
1960 års vinterolympiad.På kvällen åt vi på en italiensk restaurang i Nevada och sedan sov vi i Kalifornien.

13 september 2012
På väg till Alameda besöker vi Berkley. Såg bl.a. universitetet som grundades 1868, en
stor och vacker inrättning. Många personer med anknytning till universitetet, har
tilldelats nobelpriset genom åren.

17 september 2012
Kastar loss med destination Los Angeles.
Passerar Alcatraz

och när vi närmar oss Golden Gate-bron efter ett par timmar, känns en konstig lukt i salongen. Janne kollar maskin, ser att det kommer rök från elcentralen och stänger genast av huvudströmbrytaren. ??? Vi beslutar att gå in till närmaste marina och det är Clipper Yacht Harbor, Sausalito.
Distans: 14 nm
Tid: 4 tim.
Clipper Yacht Harbor,
Sausalito
Tar kontakt med hamnkontoret och blir anvisade en plats. På väg in ser vi massvis av
sälar, som ligger på vågbrytarna.

Personalen på hamnkontoret rekommenderar en elektriker och han kommer ombord på
e.m. Det visar sig att det blivit kortslutning och att några kablar brunnit. Han ska
återkomma och åtgärda problemet så fort som möjligt.
Sausalito är en mycket trevlig och pittoresk liten stad, belägen nära den norra delen av
Golden Gate-bron.

En dag såg vi denne man nere vid färjelägret, när han staplade stenar ovanpå varandra till
torn. Det var inte stor, mindre, minst sten, utan det blandades med olika storlekar och
former hej vilt. Fattar inte hur han kunde få dem i balans!

20 september 2012
Får besked att elektrikern kommer idag.
När elektrikern är färdig, kollar vi vädret och ser att vi först kan gå på måndag om
prognosen håller i sig.

21 september 2012

På morgonen börjar folk samlas på piren och har kikare och kameror med sig.
Något väntade dom på, men vad? Vi fick reda på att det är rymdfärjan Endeavours sista
resa och att den skulle flyga över hamnen mot Golden Gate-bron. Farkosten är på väg till
Los Angeles, för att där bli ett museéföremål och informationen hade meddelats på
radion.
Lite senare kom Endeavour flygande på en Boeing 747, eskorterad av ett militärflygplan.

Den enda svensken i rymden Christer Fuglesang, har gjort fem rymdpromenader och är
därmed den första personen utanför USA och Sovjetunionen, som deltagit i mer än tre rymdpromenader.

24 september 2012
Lämnar Sausalito på morgonen, lätt bris och disigt, med destination Los Angeles.I gryningen morgonen efter, ser jag en skugga bakom ryggen i ögonvrån, vänder mig om
och upptäcker en söt fripassagerare.

Senare på dagen får vi hastigt ändra kurs, för att inte krocka med en valhona och hennes
unge, som dyker upp framför fören på styrbordssidan.
Strax efter kommer en leopardhaj simmande på babordssidan, alldeles intill båten.
Det är första gången vi ser en sådan filur.

26 september 2012

På morgonen kan vi skönja Point Conception i diset.

27 september 2012
Under natten sänkte vi farten för att inte komma fram i mörker. Vi lyckades inte, utan vi
fick vänta ett bra tag utanför Venice tills det ljusnat och därefter vänta på att
hamnkontoret skulle öppna.

Sedan vi lämnade Sausalito har vi befunnit oss i ett töcken, grått och trist.
Det var ganska tomt på havet, har bara sett en motorbåt  och en segelbåt med blotta ögat
och några andra på plottern tack vare AIS. Hörde på VHF:en, att en segelbåt som gick i
vårt kölvatten tappade styrningen och kallade på Coast Guard för att få assistans.
När vi tidigare pratade med hamnkaptenen för Marina City Club, sa´ han att han hade en
plats för en 36”, där han kunde klämma in oss. Nu meddelade han vilket nummer vi
skulle lägga till vid.Klar himmel och solsken när vi går in i Marina del Rey, världens största konstruerade småbåtshamn med 16 marinor, 9 yacht clubs och med plats för mer än 6000 båtar. Vi åkte
förbi många marinor på väg till vår marina, kollade efter  numret och när vi närmade oss
det såg vi tre tomma pirar och blev något konfunderade

Distans: 359 nm
Tid: 71,5 tim.
Marina City Club,
Marina del Rey
Det visade sig att det var rätt, att vi hade fått en plats på en av de tomma pirarna.
Behövde inte klämma in oss på en trång plats! Ligger på nocken på den mellersta piren.

Orsaken till att dom är tomma beror på att dom har gjort sitt, ska rivas och ersättas med
nya. Arbetet ska enligt uppgift påbörjas den 1 november. Vi ska stanna här några månader,
så vi kommer att få en ny plats så småningom.
Vi har egen toalett, dusch, tvättstuga, parkeringsplats för bil, fri tillgång till el och vatten.
Tidigare har vi oftast fått betala extra för el och många gånger för vatten, i de marinor
som vi besökt. Som kryddan på moset är priset det lägsta som vi någonsin har betalat.

Ringer Jannes ungdomsvänner Cary och Mo (hans fru) och fick tyvärr dåliga nyheter.
Cary hade försökt att ringa oss (vi var ute på havet) för att tala om att han kört omkull
med motorcykeln och skadat sig, var nu konvalescent och precis hemkommen från
sjukhuset.Efter att vi vilat en stund, tog vi cyklarna och kollade in omgivningarna. Här finns det
också gott om fina cykelbanor.På fredagen tog vi en längre cykeltur längs Venice Beach. Så underbart och vädret är
perfekt, som den ljuvligaste svenska sommardag.På lördagen kom Dennis (Carys och Mos äldsta son) och hämtade oss för ett besök hos
hans föräldrar i Pacific Palisades. Cary mådde efter omständigheterna någorlunda, men
hade ständig värk. Efter besöket åkte vi hem till Dennis, som bor i närheten och hämtade
hans fru Amy och intog en sen lunch på restaurangen intill vår båtplats.På söndagen fick vi besök av Sonia, tidigare arbetskamrat med Janne, hennes dotter och
två barnbarn. Hade en trevlig dag ombord och barnen fick bada i Mothers Bay (en
sandstrand som är gjord för barnen), tvärsöver gatan.Under veckan har vi gjort lite utflykter, till fots eller per cykel, lite underhåll på båten
m.m.

6 oktober 2012
Hyrde bil för att fara till Burbank, dit vi var bjudna av familjen Pace, som tidigare
besökte oss på båten. Sonia hade berättat att Ikea fanns alldeles i närheten. Dit åkte vi
först och handlade ansjovis (typ), kaviar, västerbottenost m.m. Vi hade en mysig dag hos
dem, åt och drack gott hela dagen. Dottern Kristina är konstnär, vi såg många tavlor som
hon målat och man blev tagen när man såg dem, helt otroligt bra. Hon borde verkligen
kunna försörja sig på dem, men det är ju inte så lätt. Hon har under många år arbetat med animationer hos Disney. Just nu arbetar hon hos ett annat företag, med den välkända
tecknade serien The Simpsons.På söndagen åkte vi hem till familjerna Mc Kenzies. Cary mådde bättre och var mycket